BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

SALAM UKHWAH

:: TEMAN SEPANJANG JALAN ::

Tuesday, August 23, 2011

Di sebalik..

Salam ramadhan ke 24

Moga Allah menerima amal 'kebaikan' kita pada saat ini..Amin



Entah, terlintas sesuatu di fikiran tadi. Seusai membersihkan ruang tamu. Segala kekotoran dibersihkan, di celah2 kerusi dan sofa..Tiada habuk 'degil' lagi yang kelihatan..Alas meja sudah bertukar warna..Yang kotor sudah di 'Daia' dalam baldi bilik air..Biar wangi dan menyegarkan..Semua ini dilakukan selepas bonda dah berkali-kali mendesak...Bukan tidak ingin dipenuhi 'desakan' bonda tapi ada 'tugas' yang perlu disegerakan..Bonda memahami..Akhirnya, segalanya selesai

Cantik rumah Bonda bila sudah bersih,
Kemas dan teratur,
Rasa aman dan damai,
Sejuk hati yang menduduki,

Alangkah indahnya,
Diri ini bila turut 'dibersihkan',
Tentu lahir keindahan,
Si 'Soleh' dan 'Solehah'
Tenang hati yang 'memiliki'

Macam tu la yang 'bermain' di benak fikiran..Tangan asyik menyapu sampah tapi fikiran jauh 'menerobos' sesuatu yang 'simbolik' disebalik semua ini..Membersihkan laman akan mencantikkan 'empunya' rumah'. Cantik dipandang. Apatah lagi bila rumah itu diberi 'nafas' Islami..Pasti malaikat 'menaungi' penghuninya..Allah memberkati segala isinya..Allahuakbar, seperti diri kita juga. Bila di'hiasi dengan keindahan 'taqwa' pasti akan terserlah 'keberkatannya'..Semua suka, semua sayang..Allah dan Rasul-NYA lagilah sayang...Aku tersenyum..

"Tiap sesuatu itu tidak Allah ciptakan dengan sia-sia"

p/s Alunan surah As-Sajadah oleh Imam Muda..Indah Kalamullah...Selangkah anak perempuan keluar dari rumah tanpa menutup aurat, maka selangkah juga ayahnya itu hampir ke neraka..Selangkah seorang isteri keluar rumah tanpa menutup aurat, maka selangkah juga suaminya itu hampir ke neraka..Setitik air mata ibu kerana perangai jahat anaknya, selamanya kamu dalam neraka selagi tiada keampunan dari ibumu..

0 ulasan: