BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

SALAM UKHWAH

:: TEMAN SEPANJANG JALAN ::

Saturday, January 30, 2010

Aku sayang emak dan ayah..

Anakku, Mohd Hafidz dan Mohd Syukri

Seusai solat Zohor, aku bergegas ke Borneo Samudera (Rumah adik ipar). Perasaan rindu yang membawa aku ke rumah ini. Tambahan pula, emak sejak pagi sudah 'mengabdiakan' diri di rumah besannya ini. Emak sudah mengingatkan aku semalam agar datang lebih awal. Tapi atas urusan lain, selepas zohor baru aku menjenguk tiba. Mana boleh aku tidak datang, malam ni orang kampung sudah 'bz' membuat kuih. Maklum la, esok 'serapoh' akan dilebarkan di halaman rumah...Kak Diana (kakak adik iparku) akan melangsungkan perkahwinan pada 8hb Feb, minggu hadapan. Tahniah kak Diana, moga bahagia hingga ke syurga.. :-)

Seronok sangat bila dapat menatap wajah anak buah kesayanganku Mohd Hafidz..Comel sangat. Hidungnya menjadi mangsa 'geram' ku..Persis ayahnya, mancung!! Puas aku timang, ke sana dan ke mari. Selepas aku, adikku c Sakiah pula yang bertukar tangan. Jeritan emak yang naik geram melihat telatah anaknya menimang cucu, kami biarkan..tidak peduli. Yang penting rindu ini perlu dilepaskan..Antie Sam rindu sangat-sangat!!!

 
 Timang anakku..

 
 Alaaa..hafidz tak senyum pun

 
Peace!!!

Tidak ku sangka, sepupu adik iparku pun baru bersalin semalam. Anaknya diberi nama Mohd Syukri..Sempat aku 'snap' beberapa gambar kenangan. Moga Syukri sihat-sihat selalu. Lepas ni, ada la teman c hafidz bermain. Bila kami suarakan agar mereka berdua dimandiakan sekali dalam 'tub', emak terus melarang...Ada pantang katanya..

"Nanti budak-budak tu lambat tumbuh gigi"...hahahahahahahaha...

 
 Peace lagi!!!

  
 Nak cium la..muahhhh

 
Anakku jua..Mohd Syukri

Kereta yang sepatutnya tiba untuk menjemput emak balik kampung belum kelihatan. Hati mula resah. Menyedari hari sudah semakin gelap, menjelang pukul 5 aku segera menghidupkan enjin kereta. Aku perlu menghantar emak pulang ke kampung dengan segera. Aku yakin ayah pasti tengah risau. Pada mulanya emak tidak mengizinkan, tapi aku yakinkan bahawa kereta tersebut pasti sudah terlupa. Hendak dihubungi, nombor telefon pun tiada. 
Dalam pukul 7 aku tiba di rumahku..Memang meletihkan tapi aku puas hari ni..Gembira jumpa anak buahku, gembira jumpa ayah di kampung, gembira dengan khabar penjaga hatiku. Love u all so much. Muahhhhhhhhhhhh

p/s Al fatihah kepada pelajarku Allahyarham Azli Aldam pelajar tingkatan 3 dynamic yang telah kembali ke rahmatullah petang tadi. Semoga rohnya dirahmati Allah.."Dari Allah kita datang, kepada Allah jua kita akan kembali"

Friday, January 29, 2010

Sukan Tahunan kali ke 17 (29/01/2010)


Letih…letih..letih….
….dan letih

Seminggu, sibuk dengan persiapan sukan tahunan sekolah. Banyak masaku di curi di astaka dan padang sekolah berbanding bilik darjah mahupun bilik guru. Bukan aku seorang, bahkan rakan guru yang lain pun sama sepertiku. Tapi tidak se ‘bz’ aku dan kak Y (ustazah Wardah). Tugas kami bermula 4 hati sebelum kemuncak sukan lagi. Maklum la, AJK hadiah yang sentiasa peka dengan pemenang setiap kali selesai perlawanan sukan. 3 tahun ‘posting’ di sekolah kesayangan ini, saban tahun hanya wajah ini yang akan menghiasi meja hadiah..dah kena cop muka hadiah dan hamper..hehehehehe

 

 


Alhamdulillah, combination antara aku dan Kak Y tiada masalah. Kan ‘best’ bertugas dengan rakan yang ‘sekepala’ ni. Susah dan beban macam mana pun kerja tu, tak terasa pun..Itulah namanya ikhlas dalam bekerja..tiada rungutan, tiada bantahan. Menurut atas nama kerja dan tanggungjawab..

 

  

 


Baru semalam sukan berakhir. Tapi keletihan masih terasa. Sakit badan dan yang palig teruk ‘sun burn’. Aduhhhhhhh!!!! merah menyala wajah yang terbakar oleh sang matahari. Cuaca yang tidak menentu, sekejap hujan dan sekejap panas yang membuatkan pelajar dan guru ‘demam’…Ada kala, latihan sukan terpaksa dibatalkan ekoran hujan lebat..Abis padang menjadi becak..banjir!!!



Syukur, sukan yang sudah pun mencapai usia ke 17 tahun akhirnya berjaya dilaksanakan dengan jayanya. Meskipun terpaksa menukar ‘plan’ saat-saat akhir (YB dating awal daripada tentatif program). Masjlis perasmian yang dijadualkan pada pukul 10 pagi diawalkan sebelum acara balapan ditamatkan. Akibatnya, ramai pelajar yang tumbang..heheheheh (biasa dengan fenomena ini)



YB yang merasmikan sukan tahunan kali ini tidak lain, Yang Berhormat Salleh Kalbi, ADUN P188 Silam merangkap duta PBB Malaysia..Beliau yang juga ayah angkat kepada sekolah kami, sempat menyumbang beberapa ‘jersey’ dan bola untuk kegunaan kokurikulum sekolah. Terima kasih kepada En Sahing Taking, YDP PIBG sekolah..Anda cukup ‘selamba’ dengan semua ini. Bekerja di bawah kepimpinanmu, menjadikan aku seperti ‘anak’ yang bertatih dalam senyap…

 
Pelari Kebangsaan, Adik Handih Mohd Jal

Yang paling seronok dan menggembirakan aku..PPIM sekolah muncul johan perbarisan unit-unit beruniform 3 tahun berturut-turut. Maksudnya, sudah genap juga 3 tahun usia aku memegang jawatan Ketua Penasihat PPIM sekolah..Bukan mudah untuk memimpin. Banyak dugaan dan ujian. Terima kasih kepada rakan-rakan PPIM yang sentiasa mendorong dan memberi semangat kepadaku. Kasih sayang kalian amat bermakna..terima kasih

“Syukur ya Allah atas nikmat ini. Segala puji hanya untuk-MU. Engkau yang menghadiahkan hadiah dari segala hadiah yang paling bermakna ini. Moga aku sentiasa menjadi hamba-Mu yang bersyukur. Ameen”

 

  

Kamilah juara!!!!


Keluar makan disebelah malam (muka sunburn)

Buat ketua rumah sukan wira, perkasa, jaguh dan satria anda semua ‘best’. Tahniah diucapkan atas kejayaan memimpin atlet sekolah..kepada rakan guru, semoga kita sukses selalu..menjadikan sukan sebagai wadah sampingan membentuk jati diri gemilang..mencipta ‘johan’ yang digilap menjadi ‘mukmin profesional’…Ya, aku lihat di sana, ada yang mampu mencipta ‘title’ tu. Anakku, kekalkan penampilanmu..:-)


Wednesday, January 27, 2010

Apakah Allah Terima Taubatku?

Kamu lakukan Dosa kerana kejahilan, lalu segera bertaubat...



Firman Allah yang bermaksud "Sesungguhnya penerimaan taubat itu disanggupi oleh Allah hanya bagi orang yang melakukan disebabkan kejahilan kemudian mereka segera bertaubat. Maka (dengan adanya dua sebab itu) mereka diterima Allah taubatnya. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana"
(Surah al-Nisa' 4:17)

Kamu lakukan Dosa tetapi kemudian kamu insaf dan berusaha memperbaiki diri..



Firman Allah yang bemaksud "Dan mana-mana dua orang di antara kamu yang melakukan perbuatan yang keji itu, maka hendaklah kamu menyakiti keduanya; kemudian jika mereka bertaubat dan memperbaiki keadaan diri mereka (yang buruk), maka biarkanlah mereka; kerana sesungguhnya Allah adalah sentiasa Menerima Taubat, lagi Maha Luas Rahmat-NYA"
(Surah al-Nisa' 4:16)

Dia memaafkan kesalahan yang kamu lakukan..



Firmana Allah yang bermaksud "Dan Dialah Tuhan yang menerima taubat dariada hamba-hamba-Nya (yang bertaubat) serta memaafkan kejahatan-kejahatan (yang mereka lakukan); dan Ia mengetahui akan apa yang kamu kerjakan"
(Surah al-Syura 42:25)

Dia memaafkan kesalahan sesiapa sahaja yang dikehendaki-NYA





 Firman Allah yang bermaksud "Dan Dia juga akan menghapuskan kemarahan hati orang yang beriman itu, dan Allah akan menerima taubat orang yang dikehendaki-NYA; dan ingatlah Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana"
(Surah at-Taubah 9:15)

p/s Selagi ada kesempatan, bertaubat sebelum segala pintu tertutup..sebelum mata tertutup buat selamanya..


Tuesday, January 26, 2010

Rumahku Syurgaku (3)

Aku kembali lagi..:-)


 
Pandangan dari hadapan

Entri ni ingin di 'post' kan pada minggu lepas tapi sedikit kekangan masa, baru hari ini dapat ditunaikan. Terasa letih dengan aktiviti sekolah yang semakin berlambak. Belum habis satu, ditambah la pulak dua..Demi tugas dan tanggungjawab, digagahkan jua. Biar selesai hingga ke penghujung masa..:-P

Tengah menulis enrti ni, student tengah buat bising kat bawah (main bola tampar tgh hari). Ntah la budak-budak tu, maybe sebab malas nak balik rumah. Maklumlah petang ni ada acara 'rehearsal' untuk sukan tahunan 2010 yang akan diadakan temasya kemuncak pada pagi esok..

Alhamdulillah, rumahku sudah dalam fasa menyiapkan bilik. Semunya ada 4 bilik. Bilikku merupakan masteroom..Maybe nextweek dah boleh pasang bilik air kat bilik tu..Jadual pagi dan petang ahad baru-baru ni cukup penuh. Seperti tidak tersia sedikit pun. Seawal pukul 6 aku dan adikku sudah berada di pasar 'minggu'. Beli apa yang patut..Dalam pukul 8 aku sudah bertolak balik kampung. Mengambil emak dan kembali semula ke pekan. Selepas 'order' keperluan kayu, paku, simen dan papan untuk kegunaan tukang rumah, kami terus ke Pangkalan Madai..

 Mozek, singki dan tombol pintu

 
 Pandangan dari dapur

 
 Pandangan dari tengah dapur

 
 Bilik tidur emak dan ayah tersayang

 
Pandangan dari ruang tamu

Guru Dulu-dulu

Guru dulu-dulu,
Bila duduk, orang menjenguk..
Bila berdiri, orang memerhati..

Guru duku-dulu,
Bila bercakap, orang mendengar..
Bila berhujah, orang mengangguk..
Bila melihat, orang menanya..
Bila bercerita, orang kusyuk..

Guru dulu-dulu,
Bila berlawak, orang ketawa..
Bila senyum, orang gembira..
Bila menangis, orang simpati..
Bila marah, semua sepi..

Guru dulu-dulu,
Bila senyap, orang tertanya..
bila bersedih, orang berduka..

Guru dulu-dulu,
Bila pergi, orang tercaricari..
Bila berjalan, orang beri lalu..
Bila tiada, orang hilang punca..
Bila mati, tiadalah pengganti..

p/s Guru Bersahsiah Unggul

Yang Mana Perlu Diutamakan? KEINGINAN atau KEPERLUAN?

PETIKAN DARI MAKALAH US UMAR M NOR DALAM MAJALAH SOLUSI

Pilih Keinginan atau Keperluan ?


Imam Ahmad meriwayatkan dalam kitab “Al-Zuhd” bahawa Umar bin Al-Khattab suatu hari berkunjung ke rumah anaknya, Abdullah. Tiba-tiba dia melihat sepotong daging di rumah itu. Dia lalu bertanya, “Mengapa ada daging di sini?” Abdullah menjawab, “Aku teringin memakan daging, jadi aku membelinya.” Umar lalu berkata, “Apakah setiap kali teringin sesuatu, engkau terus memakannya? Cukuplah pembaziran yang dilakukan seseorang, setiap kali dia menginginkan sesuatu lalu memakannya.”

Imam Ahmad juga meriwayatkan dalam kitab yang sama bahawa suatu hari Umar berjumpa dengan Jabir bin Abdillah yang sedang membawa daging dari pasar. Ia lalu bertanya, “Apa yang engkau bawa itu, wahai Jabir?” Jabir menjawab, “Ini daging. Aku membelinya sebab teringinkan hendak makan daging.” Sekali lagi Umar berkata, “Apakah setiap kali menginginkan sesuatu, engkau membelinya?”

Nafsu

Ucapan Umar Al-Faruk yang diakui Baginda Nabi s.a.w sebagai sangat pandai memilih kebenaran dan kebatilan ini adalah tepat untuk dijadikan panduan hidup. Beliau mengajarkan agar kita tidak menjadikan “keinginan” sebagai asas konsumsi melainkan “keperluan”. Sebab hakikat keinginan adalah nafsu serakah yang tidak mengenal batasan. Setiap kali diberi, ia akan meminta yang lain. Begitulah seterusnya sehingga jika selalu dituruti, ia akan menghantar manusia kepada gaya hidup mewah yang berakhir dengan pembaziran.

Sementara itu, asas keperluan intinya menjadikan akal rasional sebagai pembuat keputusan. Dengan kecerdasannya, akal akan memilih benda-benda yang penting dan yang kurang (atau sama sekali tidak) penting. Akibatnya, seseorang yang berpegang kepada asas ini dapat mengawal perbelanjaannya dengan baik dan selamat daripada kegawatan financial.

Prinsip ini memperlihatkan ketinggian fiqah Sayidina Umar. Sebab tidak terhitung anjuran Islam agar kita membangkang keinginan nafsu. Al-Quran bahkan menyebutkan bahawa sikap memperturutkan hawa nafsu merupakan gaya hidup kafir yang tidak selari dengan prinsip keislaman. “Mereka tidak lain hanyalah mengikut sangkaan dan apa yang diingini oleh hawa nafsu mereka.” (Al-Najm: 23)

Al-Quran juga menceritakan bahawa orang kafir menjadikan nafsunya sebagai tuhan selain Allah (Al-Furqan: 25). Jika begitu, membangkang keinginan nafsu merupakan persaksian tauhid yang sangat tinggi sehingga tepat ucapan Imam Sahl bin Abdillah Al-Tustari: “Allah tidak disembah dengan suatu amalan yang lebih baik daripada membangkang keinginan nafsu.”

Kisah tokoh Islam yang berkaitan dengan hal ini sangat banyak kita temui dalam buku-buku sejarah. Sayidina Umar, yang kisahnya membuka tulisan saya kali ini, terkenal dengan sangat pandai mengawal nafsu sehingga tidak pernah mencela makanan yang dihidangkan kepadanya.

Imam Ahmad meriwayatkan dalam kitab Al-Zuhd bahawa pada suatu hari, pelayan Umar yang bernama Aslam berkata dalam hati: “Hari ini, aku akan membuat Umar mencela makanan.” Lalu dia menghidangkan segelas susu yang masam untuknya. Seketika meminum susu ini, wajah Umar berubah. Namun dia tidak mencela minuman itu, sebaliknya berkata, “Duhai betapa lazatnya rezeki Allah s.w.t.”

Anaknya, Abdullah bin Umar, sejak ditegur ayahnya tadi selalu meninggalkan sesuatu kerana Allah setiap kali mencintainya. Nafi, pembantunya, berkata, “Setiap kali Ibn Umar mencintai sesuatu dari harta miliknya, dia akan melepaskan sesuatu itu. Suatu hari dia menunggang seekor unta dan merasa sangat menyukainya. Dia segera turun dari unta itu dan berkata, wahai Nafi, lepaskan pelana ikatan unta ini dan jadikanlah ia korban untuk Baitullah.”

Prinsip hidup ini terus hidup dalam masyarakat Islam hingga berabad-abad kemudian. Ulama Baghdad yang terkenal, Sari bin Abdillah Al-Saqathi, pernah berkata, “Sejak tiga puluh tahun yang lalu, nafsuku selalu menuntut untuk (memakan) wortel yang dicelup ke dalam madu, namun aku tidak menurutinya.”

Balasan Meninggalkan Nafsu

Saya sedar bahawa ajakan untuk meninggalkan nafsu sangat ringan di lidah namun sangat berat diwujudkan dalam perbuatan. Apatah lagi hati manusia selalu berusaha memperoleh kelazatan sebanyak-banyaknya. Namun hal tersebut menjadi ringan sekiranya kita meyakini bahawa meninggalkan nafsu pada hakikatnya adalah menukar kelazatan kecil dengan kelazatan lain yang lebih besar.

Jangan salah faham. Saya tidak membicarakan tentang kelazatan syurga yang hanya boleh dinikmati selepas meninggal dunia. Insya-Allah kita akan mendapatkan itu juga nanti. Tetapi saat ini saya sedang berbicara tentang kelazatan “syurga dunia” yang dapat dirasakan sebelum nyawa kita berpisah daripada jasad. Ibn Athaillah al-Sakandari berkata, “Tuhan kita sangat pemurah. Tidak mungkin kita bekerja untuknya sekarang namun ia membalasnya nanti.”

Percaya atau tidak, anda dapat merasai balasan daripada amalan meninggalkan nafsu yang anda lakukan di dunia ini sebelum menerima pahalanya di akhirat kelak. Balasan minima yang segera anda rasakan adalah kenikmatan kembali kepada Allah dan berdamai dengan hati nurani. Ibrahim Al-Khawas berkata: “Barang siapa yang meninggalkan keinginan nafsu, namun ia tidak merasakan (kelazatan) balasannya dalam hati, bererti ia tidak jujur dalam meninggalkannya.”

Balasan lain yang sedang menunggu seperti yang dijelaskan oleh seorang sahabat Nabi s.a.w yang bernama Ubay bin Ka’b katanya: “Tidaklah seorang hamba meninggalkan sesuatu kerana Allah, melainkan Allah akan memberinya sesuatu yang lebih baik daripada itu dari arah yang tidak disangka-sangka.” Ucapan ini diriwayatkan oleh Ibn Al-Mubarak dalam kitab Al-Zuhd.

Bagi pemuda yang suka melihat sesuatu yang haram, sila renungi ucapan sahabat Nabi s.a.w yang diakui ketinggian ilmunya ini. Lalu ditinggalkannya kerana kelazatan maksiat yang sedang menjerat itu hakikatnya membunuh anda. Dan yakinlah, kelazatan yang lebih besar (hanya Allah yang tahu apa bentuknya) sedang menunggu anda sebagai balasan yang Allah berikan kepada orang yang meninggalkan nafsu kerana-Nya.

Jika anda merasa seronok menghisap rokok, cubalah meninggalkan keseronokan ini kerana Allah. Nescaya keseronokan lebih besar dan halal akan menghampiri anda sebagai gantinya dari Allah.

Jika anda berasa nikmat mempraktikkan gaya hidup bebas daripada aturan agama tanpa hukum halal dan haram, sudah sampai saatnya anda merenungkan kembali kenikmatan itu. Jika ianya membawa kepada kenikmatan sebenar, sila anda memperturutkan nafsu anda hingga akhir hayat. Tapi jika anda yakin nikmat itu hanya akan berakhir dengan kesengsaraan, segera tinggalkan kenikmatan semua itu dan beralihlah kepada kenikmatan hakiki yang sedang menunggu anda.

Akhirnya,

Imam Ahmad meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Barang siapa yang meninggalkan sehelai pakaian (kerana dorongan) tawaduk kerana Allah, padahal dia mampu memakainya, maka Allah akan memanggilnya di hadapan semua makhluk lalu membiarkannya memilih baju-baju iman yang dia kehendaki.”

Sering kali seseorang membeli sehelai pakaian bukan kerana memerlukannya untuk menutup aurat atau menjaga daripada panas atau sejuk. Dia membelinya hanya kerana pakaian itu pernah dilihatnya di dalam sebuah majalah fesyen. Begitu juga sikap sebahagian orang terhadap telefon bimbit, beg tangan, kereta, komputer riba dan aksesori lain yang mewarnai hidup kita. Hadis di atas menjelaskan balasan akhirat untuk orang yang bersedia meninggalkan kebiasaan buruk ini.

Akhirnya, sering-seringlah bertanya kepada diri sendiri ketika anda sedang memandang sesuatu benda di pusat beli belah, “Apakah saya ingin atau perlu membeli barang ini?” Lalu ucapkan kata-kata Sayidina Umar dengan jelas, “Cukuplah pembaziran yang dilakukan seseorang, setiap kali ia menginginkan sesuatu yang dia membelinya.” Wallahu a’lam.

p/s Semakin bertambah ilmuku, semakin aku mengenali kejahilanku_Imam Syafie

Monday, January 25, 2010

Hargai Selagi Ada..

Sekadar renungan bersama...


Kita kadang-kadang keliru antara dua pilihan. Acapkali membuatkan kita terfikir dan terus berfikir. Sampai satu tahap, kita akan berhenti untuk memikirkannya..Antara dua pilihan? Kalau pilihan itu kedua-duanya baik, memamg payah dan sukar untuk membuat nilaian..Kan bagus senadainya antara dua pilihan itu satu yang baik dan satu lagi sebaliknya. Saya yakin, dan anda pun pasti akan memilih yang baik. Sebabnya mudah, lumrah manusia inginkan segalanya baik, cantik, dan menawan..kesempurnaan. Hakikatnya bukan begitu dan jarang ditemui manusia yang dambakan 'kejelekan'..Tidak ada manusia yang ingin berbuat jahat meskipun 'terlanjur' berbuat demikian. Itulah sifat manusia yang selalu leka..lena dalam keseronokan dunia yang sementara..Antara syurga dan neraka, kita memilih yang abadi tapi sikap dan tingkah itu menuju yang 'sementara'..aduhhhhhh susahnya membuat pilihan kalau hati mati

"Jika kamu telah memilih sepinggan nasi yang kamu pasti baik untuk dirimu, menyenyangkan, berkhasiat..mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..terlalu ingin mengejar kelazatan.? Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya..pasti kamu menyesal..Begitu juga jika kamu bertemu dengan seorang insan. Yang kamu pasti membawa kebaikan kepada dirimu, menyayangimu, mengasihimu..Mengapa kamu berlengah cuba membangdingkannya dengan yang lain. Telalu mengejar kesempurnaan? Kelak, kamu kehilangannya dan kamu akan menyesal apabila dia belalu pergi..Iya, pergi tak kembali"

p/s Kita akan memperoleh yang terbaik daripada orang lain jika jita memberi yang terbaik kepada diri sendiri...Saling memberi dan menerima..:-)

Thursday, January 21, 2010

Menjadi Suami yang Bertanggungjawab


Impian Bidadari Syurga

Tip ni aku dedikasikan buat sahabatku, Alam Shah Hafidz yang akan mengakhiri zaman dudanya pada bulan Mac nanti. Yang paling penting, buat penjaga hatiku..Muktar. Moga, Allah permudahkan diri kalian menjadi suami yang bertanggungjawab, dedikasi dan penuh kasih sayang. Jadikan rumah tangga sebagai perantara menuju syurga Allah yang kekal abadi.. Jadikan kami isteri yang paling bertuah untuk menjadi pendampingmu di SANA kelak..Ameen

  • Kenangkan selalu bahawa isteri atau suami kita ialah milik Allah S.W.T, bukan milik kita
  • Dalam apa jua perselisihan, carilah di mana kedudukan syariat dalam hal itu
  • Sentiasa bermuzakarah dalam membuat keputusan
  • Sering melakukan solat Istikharah dan solat Hajat dalam menghadapi sesuatu ujian
  • Bayangkan pertemuan yang indah dengan semua anggota keluarga di syurga nanti apabila masing-masing bertanggungjawab dengan perintah Allah
  • Takutkan neraka dan bimbangkanlah seksa-NYA jika mengabaikan tanggungjawab
  • Bila suasana terlalu sukar, bisikan di hati "Ini semua sementara,, pertolongan Allah sudah sudah dekat"
p/s Rumah tangga bahagia impian insan yang bernama Manusia..Moga SAKINAH itu dalam penantianku..:-)

Wednesday, January 20, 2010

Teringat seorang 'kawan'

Ntah la macam mana aku boleh 'moody' sangat hari ni. Rosak hariku disebabkan KUNCI sahaja. Petang tadi, selepas memantau kedai koperasi aku sudah mengingatkan agar kunci dikembalikan kepadaku selepas kedai ditutup. Hingga pukul 5.45, kunci belum aku terima. Akhirnya aku pulang dengan muka yang 'masam'. Risau bila mengingatkan kunci tu. Bayangkan kalau kunci itu hilang, mampus aku!!!

Seusai solat maghrib, aku terus melayari laman blog teman-teman. Perasaan yang pada mulanya 'moody' tu tiba-tiba hilang. Aku melayari blog http://ana-solehah6511.blogspot.com. Terasa ada kelucuan bila membaca entri sahabat tu. Mengingatkan aku pada seorang teman yang hampir-hampir sama dengan perwatakan penulis. Ya seorang kawan yang aku cukup kenali. 10 tahun dulu, dia seorang yang tomboy. Lagaknya persis seorang lelaki. Di mana ada lelaki, di situ dia ada bersama. Pernah sekali aku terserempak dia tengah berpelukan dengan lelaki. MasyaAllah, tapi itu cerita 10 tahun yang lalu..

Selepas aku tamatkan pengajian di negeri orang, aku kembali ke sekolah lamaku Institut Akademik Bakti. Aku hampir tidak percaya, kawan yang dahulunya tudung tunggang terbalik, kini lengkap sebagai seorang muslimah. Syukur sangat atas HIDAYAH Allah...Moga dalam rahmat dan kasih sayang-NYA

 
Contoh terbaik 

Di sini, aku copy entri kawan tu untuk tatapan anda semua. Memang agak 'melampau' jgk entri tu tapi realiti kena terima juga la. Kan UBAT tu pahit tapi MENYEMBUHKAN..:-P
Selamat Membaca..hehehehehe


  Macam-macam ada

Ada apa dengan tudung?
Kenapa gadis-gadis islam kena pakai tudung?
Kenapa Tuhan wajibkan hukum tudung?
Bagaimana nak bertudung?
Apa kelebihan bertudung?

ADA APA DENGAN TUDUNG?
Tudung ada keindahan, keenakan dan kesedapan. *senyum*
Kenapa indah, kenapa enak dan kenapa sedap? sebab terpelihara.


Ambil perumpamaan mudah.
Aku letak dua menu sama di atas meja.
Keduanya adalah ayam goreng.
Satu dilitup saji.satu lagi d biar mengangga.
Kau lapar.maka kau datang melihat dua keadaan.
Aku tanya kau, ayam goreng mana yang akan kau pilih untuk santapan nafsu perut?
Ayam yang tertutup saji atau ayam yang terkuak?
Pastinya ayam yang tertutup saji lah bukan?*senyum lagi*
Kenapa? sebab ayam tertutup saji pastinya lebih ENAK dan SEDAP diratah berbanding ayam terkangkang yang mungkin telah ditaikkan oleh beribu-ribu lalat.
Bukan? faham tak?


Wanita.
Dengar dan pandang aku.
Kalau kau mencari kecantikan, kelangsingan, keseksian dan keghairahan.
Maka bertudunglah.sebab?? penyantap tentunya memilih menu yang tertutup saji kerana mereka pasti menu berkenaan selamat dijamah tanpa was-was, sedap diperut dan enak dihati.


Menu terkangkang?? bahaya.berpenyakit.
Penyantap akan memilih engkau setelah teristihar darurat bilamana mereka lapar dan tidak punya pilihan lain.memakan dengan perasaan terpaksa dan tidak ikhlas.akibatnya?? termuntah dan terberak.

Kasihan.
Maka wanita.
Apa pilihanmu sekarang?
Bertudung?atau bertelanjang?



KENAPA GADIS-GADIS ISLAM WAJIB BERTUDUNG?

Kerana engkau wanita..:-)
Allah ciptakan wanita dengan seni yang tiada tandingan.
Bibir merah basah merekah.pipi mulus bak seludang.dahi licin bak minyak pelincir (haha) rambut ikal mayang bak bunian.betis bak padi bunting.kulit secerah mentari sedingin embun pagi.bentuk badan melengkung bak sebuah gitar.gebu.mampam.padat.bergetah.lagi apa? HAHA.


Lelaki menarik wanita dengan 9 nafsu.nafsu satu ada dilehernya.nafsu dua ada didahinya. Nafsu tiga ada dibetisnya, nafsu empat ada di pehanya.nafsu lima ada didadanya.nafsu enam ada diperutnya.nafsu akhir ada dicelah kangkangnya!woha!seronok? PANG! kahkah.


Okeh move on.
Setiap inci tubuh wanita adalah perhiasan.
Setiap inci tubuh wanita adalah titik rangsangan.
Lelaki ini punya nafsu satu.iaitu wanita.
Makanya setiap inci tubuh wanita itu adalah SYAHWAT baginya hatta sekeping kuku sekalipon.
Tak percaya? habis yang engkau warna kuku itu apa?apasal lelaki tak warna kuku? ini statistik rawak.


Lelaki ini nafsu perempuannya besar.tengok yang bukan aurat pon contoh jemari runcing dan wajah wanita saja pon dah boleh naik syahwat.apatah lagi tengok leher? tengok dada? memang meleleh. Kasihan dekat mereka kan?


Dan inilah sebabnya Tuhan perintahkan gadis-gadis manis bertudung.
Untuk MEMELIHARA KEGADISAN!untuk MENYELAMATKAN NAFSU LELAKI! (wah semangat!)


Kenapa? sebab perumpamaan diatas tadilah.jadilah SANTAPAN TERPELIHARA YANG INDAH,ENAK DAN SEDAP.FAHAM? !haha.
Mahu lagi mantap?
BERTUDUNG LABUH lah!
Mahu lagi hebat?
BERPUDAH LAH!
Ajaib bukan wanita-wanita buatan Tuhan ini?


Sebab kedua.
Memupuk sifat malu.
Dengan TUDUNG wanita otomatik ada sifat MALU dalam diri.
Sekejap.aku nak mengkategorikan jenis tudung zaman sekarang mengikut suka hati aku.haha..


1-tudung terbelah dada.tudung ekin.tudung siti.itu tudung terbelah dada.
2-tudung labuh 60 inci.macam tudung ummi.HAHA.
3-tudung dan niqab.pon macam ummi juga.hahaha.


Nampak? bukan iman dan taqwa saja ada pembahagian peringkat.
Tudung pon ada.


Aku dulu bermula daripada kepala telanjang perlahan beranjak ke tudung terbelah dada sikit-sikit kemudian berpindah randah ke tudung labuh dan insya Allah sedikit masa lagi akan berniqab.
Apa penjelasannya??
Berakit-rakit dahulu berbukit-bukit kemudian.faham? kahkahkah.
Maksudnya enjit-enjit semut siapa maju naik atas.haha.tak tak.aku guraulah.hadoiii kau neh muka ketat tak reti berhibur lah heh.


Mana-mana wanita yang nak berhijrah ke jalan benar eceh kena lah bermula dari bawah.
Setiap peringkat ada cabaran tertentu yang berbentuk presepsi masyarakat, tomahan dan fitnah.
Jadi bukan TAKBOLEH dari kepala telanjang terus nak berniqab.tapi syaratnya JIWA WAJIB KENTAL.
Allah suka perubahan yang sikit-sikit tapi istiqamah bukan?jadi aku risau kalau kau memilih untuk terus duduk diperingkat teratas kau tak boleh kawal cabaran dan kau jatuh kemudian kembali semula kepada asal.itu perbuatan termurka Tuhan.sabar dan takboleh gelojoh.

Kenapa aku cakap tudung mampu memupuk rasa MALU?
Senang.mari aku cerita pengalaman aku.sila ambil tempat masing-masing dengan tekun.haha


Dulu bila aku kepala telanjang.orang lelaki sewenang nak mencuba rasa kulit melepak aku neh.padahnya?? aku lempang sampai mati berdarah ditempat kejadian.see? Betapa samsengnya aku dulu? sumpah percayalah.HAHAHA.
Kemudiannya.


Aku fikir.kenapa orang lelaki begini?aku telek diri.ohh patutpon.aku jenis ayam yang TERKANGKANG,TERKUAK.jadi itu sebab lalat-lalat sial ini tak segan nak hurung dan usik.
Shit!aku menyumpah dalam hati.


Fikir lagi.dengan kepala telanjang aku gelak macam nak rak.WAKAKAKAKAH depan belakang tak hengat orang macam dunia aku yang punya.BEDEBAH!haha.
Implikasinya?? lelaki wanita tak hormat aku pon.suka hati dia nak tepuk tampar bahu pipi aku neh.lagi aku menyumpah..babih! dangkal!!!sensor yee adik-adik.HEHE


Fikir lagi sampai pusing. Fikir macam mana cara nak buat lelaki bodoh ini berhenti usik aku. Wanita ini hormat aku. Lama fikir sampai aku tertidur.tiba-tiba TING!! macam magik.
Bangun saja aku teringat tudung yang telah lama ditinggalkan usia aku waktu itu sekitar 15 tahun. Wohhh kalau lah kau dapat bayang betapa aku sangat mafia dulu, ketua samseng perempuan disekolah hampir setiap hari kena balun sebab bergaduh punya pasal.sama siapa?sama lelaki sial-sial.HAHAHA.seronok sekali ketika itu.HAHA.


Aku cuba bertudung.
Hari pertama.
“pergh!ummi,jadah ko pakai tudung?”kena bantai gelak siolll..:-)
Iblis memang kerja dia suka menghasut manusia.dan bila engkau berbuat kebaikan, manusia mempertikai,mengejek,mempersenda. Itu sifat manusia zaman sekarang, tapi bila kau buat jahat, buat sial mereka akan sorak kau beri semangat.jahanam bukan? hehe.


Aku tabah lagi sebab aku macam dah nekad neh.esok bukak tudung.pastuh nangis. Pastuhpakai lagi. Macam itulah lebih kurang berlanjutan sehingga kehujung peperiksaan menengah rendah.skemanya haha. Alhamdulillah mampu istiqamah dengan tudung pendek.


Dan Inilah yang aku takrifkan sebagai CABARAN HIJRAH.weiih kau ingat hijrah itu mudah? kalau mudah tadanya nabi pecah keringat bergadai nyawa nak hijrah.


Peringkat kedua.
Dah pakai tudung tapi baju lengan pendek.seluar ketat.masalah masih sama.kena usik juga.siul-siul macam burung tiung dekat aku.puih!! aku menyumpahahaha.makluman dulu aku sangat ANTI LELAKI.semua lelaki aku berani hambat dengan batang paip.hah jangan main-main.sebab benci dendam kesumat punya pasal. HAHA. Hampir aku jadi pengkid lah bodoh! haha.


Fikir lagi.aduhh mana lagi tak kena.aku pergi depan cermin.telek diri.
Lorhh patut pon.
Pastuh pakai baju panjang lengan.pakai seluar longgar.pakai baju kurung.


“pergh!ummi alim bodok kau sekarang”heh kena kutuk lagi wehh. Aku senyum dan diam.
Nampak cabarannya?? sebab itu haruslah berperingkat-peringkat.


Peringkat ketiga.
Macam tuh pon masih juga dijeling-jeling lelaki.aduss.aku macam putus harapan sudah.apa lagi?
“adik.adik, abang kirim salam.ada pakwe tak?”serupa babih comel hell aku paling meluat kena sound macam ini bukan berlagak cantik kah apa tapi sangat memalukan ovari aku lah haihhh ayat senafas hambek mu jom makang budu tetiba.HAHA... usia aku ketika ini 16 tahun dah mula masuk asrama.
Argh!tertekan neh sampai ke penghujung spm.aku dirundung kebinggungan..Eceh.haha.


Dan akhirnya!!
Masuk kolej.
Sekali kau hambek!tudung labuh dan jubah siap pakai stoking.

Note: semua tudung labuh aku jahit guna tangan sendiri okeh kecuali 3 ketul.sila kagumi aku. Anda dah semak? tak yah cakap.akak ummi gebus memang hebakahkahkah... anggap saja iklan.


Rakan-rakan terbeliak bijik mata.hairan.aneh.mengerumun aku macam lalat jumpa taik.
“ummi, apasal ummi?kenapa ummi?apakah?siapakah?bagitahu sikit siapa buat kau jadi macam ini?”
HAHAHAHAHA.aku pulak bantai gelak.HAHAHAHAHA.sungguh comel mereka ini.
Ohh disinipon ada episode CABARAN. Orang dok sibuk canang cerita, ummi berubah sebab bekas mengandung. I was like NGAAAAAAA?? KEPALA HOTAK SAMDOL!! Jahanam okeh bawak cerita begini sampai aku hsiteria dua kali dikolej. Jadah haram! sampai mati aku tak ampun mulut puaka sebar fitnah celaka begini.siol.
See? nampak tak bukan calang-calang cabaran nak berhijrah neh, kalau tak kental jiwa memang terkandas habis nyahhhh nokssss.

Mana tahan bai.aku kena tuduh bekas mengandung gila kah apa tuih!!! kononnya aku berubah sebab lelaki.aku berubah sebab cinta.SIAL! hangin betol bila mengenang sejarah luka.haha. Punya suci muka aku neh tak pernah main cinta-cinta semua. Aku kenal cinta pon lepas SPM. Semua cinta-cinta aku duduk jauh-jauh.negeri Sembilan, Sarawak, Pahang dan akhir ini KELANTAN MANIS. auewww. haha. Aku tak pernah sumpah bercinta ditepi semak samun. Ditepi longkang pantai, bertemuduga dengan kekasih dalam kereta duduk berdua bercanda ria aku bahagia -lagu mas idayu. HAHA.TAK PERNAH!! aku kan metal.jiwa rokess beb.heh.


Habis pasal itu.
Eh belum.


Setiap semester aku buat hijrah.balik rumah saja asik dok menjahit tudung labuh sampai emak aku marah cakap “ummi kenapa membazir neh buat tudung labuh banyak sangat?” aku pon selamba katak jawab “alaaa mak, membazir untuk ke syurga bukan berdosa pon daripada bazir pergi salon” gila terbaik kan ayat kencang aku.mak aku terus gelak dan cakap “ummi hebakkk.”see?? aku pon tak menyempat nak bangga riak ujub semua.HAHAHAHA.

Pas tuh hujung bulan.
“mak, minta duit.”
“ehh mak bukan dah bank in minggu lalu kah ummi?”
“habis dah.”HAHAHA anak derhaka betol :p
“larrrr buat apa?”
“beli jubah mak.cantik-cantik, beli tshirt labuh 3 keping.cantik mak”
“ummi, jangan membazir”
“sori mak, ummi dah taksub sangat neh..hahaha”
Comel tak ada anak pisau cukur macam ini? hell saja perangai aku. Suka menyusahkan emak.hehe.
Sori cerita ini macam dah sesat tajuk dah.haha.

Baiklah.
Nampak tak apa yang aku cuba nak tonjolkan disini?
Pada gadis yang punya hasrat untuk BERTUDUNG tapi masih TAKUT-TAKUT, sila kentalkan jiwa anda.tayah takut, cercaan, fitnah semua neh macam kacang saja.tayah layan. Senyum dan diam.pas tuh zikrullah banyak-banyak.Allah nak uji sejauh mana engkau boleh bertahan. Allah nak beri pangkat srikandi tuh.so pliss pliss bertahanlah! percayalah, engkau sangat-sangat JELITA TAHAP DEWA DEWI bila bertudung.

Takpa.
Mula-mula bertudung dulu.terpaksa pon takpa.
Macam aku cakap, sempurnakan menda wajib terlebih dahulu.jangan tunggu niat baik datang baru terhengeh nak pakai tudung. Karang tak sempat dah jumpa kiamat. Tak naya tuh. Sekurang-kurangnya engkau dah lunasi satu perkara wajib. Bila dah biasa, dah sebati. Barulah perlahan-lahan asah niat baik dalam hati, sumpah boleh. Yakinilah! aku dulu pon bertudung bukan sebab PERINTAH TUHAN. Tapi sebab nak lari dari penghinaan. Nak sembunyi kelemahan. Tapi lama-lama Allah kirimkan hidayah.nanti aku cerita pasal hidayah dientry lain.


Jadi.
Bila dah kemas bertudung, secara tiba-tiba terselit rasa malu dalam diri.nak buat jahat taksampai hati sebab bertudung kan.nak gelak besar-besar pon taksampai hati sebab bertudung.nampak? nampak tak hikmah bertudung macam mana?sangat berkuasa mempengaruhi sahsiah si gadis.langkah jalan pon jadik kecik-kecik.duduk pon asik kepit-kepit.betul bukan?

Makanya.
Kepada mereka yang berada ditahap zon SELESA itu jangan bajet bagus sangatlah nak GELI nak JELING tengok wanita yang pakai selendang, pakai tudung ekin, tudung pendek.J ANGAN. Kena sokong. Kena bantu. Kena beritahu.
Tayah dok mengata, mengumpat dekat belakang.menjuih bibir macam mak enon. Sangat HODOH okeh muka kau mencebik.haha.

Bagaimana nak bertudung?
Seeloknya bertudung biarlah labuh melepasi dada.jangan bertudung tapi leher telanjang, dada terbelah.melanggar etika bertudung dalam islam. Tapi takpa macam aku cakap bertudung ini berperingkat-peringkat. Yang penting tudung bukan sebab nak FESYEN SAJA. Sepatutnya setiap pekerjaan manusia wajib bersandarkan nama Allah semata-mata. Kalau tak memang ada saja pincangnya. Susah nak dapat LILAHITAALA dalam kehidupan. Tapi bak kata mak aku “ummi, nak syurga. Jangan malas. Nak Tuhan jangan malas. Cayok2”giler comel mak aku. HAHAHA.


KELEBIHAN BERTUDUNG?
1-disegani dan dihormati.lelaki pon jadi malu nak siul-siul.
Semenjak pakai tudung labuh, Alhamdulillah sangat tada lelaki berani usik sampaikan aku risau.aik? risau tak berjodoh.wakakakakah.hell. Kena yakin dengan Allah. Bukankah wanita yang solehah untuk lelaki yang soleh? Memandangkan disabah ini sangat KURANG SEKALI lelaki soleh maka terpaksalah aku redha tak merasa dimengorat kah apatah.sebab dekat kampong ramainya kutu rayau mat rempit adehhh. Risau den.HAHAHAHAHAHAHAHA!


Mak cakap ‘saham ummi terlalu tinggi untuk penempatan kampong orang asli (orang asli?HELLO!omong dengan tangan.haha) ini walaupon bukan graduan agama.”aku?hahahahahahaha bangga siol bersarang dalam jiwa tapi Allah murka terus cepat istigfar..

2-nampak ayu, nampak jelita.nampak kegadisan terserlah.orang memandang pon sejuk saja.
3-makcik-makcik berebut-rebut nak buat menantu hanya sebab anda bertudung? kan? bukankah seronok?..:-)
4-wanita bertudung ini sangat cantik kalau nak tahu.betul tak tipu.kenapa cantik?sebab kulit terpelihara dari lapisan ozon yang perit.ceh pepandai aku buat teori sendiri.haha.eh betul.kulit wanita bertudung sangat terjaga.putih mulus.berseri wajah tawwww.auwww.hell...ooo..haha.


Lagi apa? tolong senaraikan.letih mak nak perah minda neh nokss.sila.sila.

Dan lagi.
Wanita bertudung itu sebenarnya seksi.*terkebil-kebil*
Betul tak tipu.jadi wanita-wanita semua, marilah bertudung beramai-ramai.tak rugi bertudung taw.


Dah Allah cakap wajib bertudung bukan sebab nak sekat kebebasan wanita tapi sebab Allah sayang wanita banyak dari lelaki tau.sebab itu Allah keluarkan perintah wajib bertudung nak jaga, nak pelihara kaum hawa.nak angkat kehormatan wanita.aduhaii Allah baik hati sangat, kenapa masih tidur?..:-)

Oh dan lagi.
Berkenaan kes wanita bertudung tak kiralah tudung pendek, tudung labuh, purdah yang TERLEPAS BUAT PERANGAI, jangan sesekali MUDAH MENGHUKUM.ada sebab kenapa begitu dan kita kita kena tanya apa punca dan cuba tolong selesaikan, tak lut juga baru berdoa.jangan berdoa tapi kerja tak buat.biar Allah yang buat keputusan sebab Dia yang MAHA BERHAK ke atas hati-hati manusia..aku dan engkau bukan Tuhan nak rejamkan manusia lain dengan penistaan.anggap saja itu UJIAN bagi mereka.kita sama-sama berasal dari setitis air yang sangat HINA dan kembali kepada tanah yang TAK BERMAKNA.jadi bilamana ada saudara-saudara kita yang TERSESAT ARAH kena bantu secara berhemah.lagi tak best mereka-mereka yang TAHU AGAMA pon ikut sekaki mengumpat.

Sitelanjang mengumpat si tudung.
Si tudung mengumpat si telanjang.
Sampai bila persengketaan?
Bila islam nak tertegak kalau begini?
Dan pemulanya adalah kita.YANG TAHU HUKUM.YANG TAHU AGAMA.
Plis lah,jangan sombong sangat.heii aku bernanah betul melihat panorama SOMBONG ini dikalangan mereka yang TAHU AGAMA.entah sombong kenapa pon aku tak tahu.taksub dengan kemuliaan barangkali.heh.pemalas.penakut.hahaha sedap tak aku mengumpat? mengumpat haruslah berani.okeh? kahkahkah

Okeh dah terlalu banyak merepek lah malam ini.huh.
Oh nah.ada link berkenaan isu tudung juga.sorilah ini entry puaka sikit.
Nah.nah.nah.manja betol.haha..

p/s Sama-sama menggapai title 'muslimah' solehah, anak solehah, isteri mithali..ameen

Aku Terima Nikahnya


 Aku terima nikah..... ameen

Melihat perkahwinan sebagai medan untuk menerima, menjadikan kita sering gelisah dan hidup meminta-minta. Melihat perkahwinan sebagai medan untuk memberi, akan menjadikan kita lebih memikirkan soal PERANAN dan bukannya HAK yang tidak berkesudahan. Sedarlah bahawa hidup kita terlalu banyak menerima sejak ROH kita disatukan dengan jasad yang dipinjamkan ini. Fikirkanlah pula bagaimana untuk kita memberi, sebelum ROH disatukan dengan jasad ini dipisahkan pada waktu yang telah ditentukan nanti..wallahu'alam

Tuesday, January 19, 2010

Comment, Message,Graphics, Scrap,Text maker, creators, generators for Facbook, Myspace, Orkut, Hi5, Bebo, Friendster and other Social networks

Comment, Message,Graphics, Scrap,Text maker, creators, generators for Facbook, Myspace, Orkut, Hi5, Bebo, Friendster and other Social networks

RAHSIA MEMOTONG KUKU

RASULULLAH S.A.W BERSABDA: YANG ERTINYA: Barang siapa yang mengerat kukunya pada ;

* Hari Sabtu : Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit

* Hari Ahad : Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan

* Hari Isnin : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat

* Hari Selasa : Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit

* Hari Rabu : Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.

* Hari Khamis : Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.

* Hari Jumaat : Nescaya keluar dosa-dosanya seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah Taala.

KUKU yang diciptakan Allah mempunyai peranan dan kepentingannya kepada manusia. Dalam Islam, kuku berperanan dalam beberapa perkara hukum yang tidak seharusnya diabaikan umat Islam. Walaupun dilihat seolah-olah perkara kecil, kadang-kadang ia menjadi perkara besar. Contohnya, ketika seseorang masih dalam ihram haji atau umrah didenda membayar dam kerana memotong kuku. Demikian juga kuku boleh menyebabkan tidak sah wuduk atau mandi junub, jika air tidak atau terhalang sampai ke kuku.

Hukum dan hikmat memotong kuku.

Memotong kuku termasuk amalan sunat. Hal ini disebutkan dalam hadis daripada Saidatina Aisyah yang maksudnya: "Sepuluh perkara dikira sebagai fitrah (sunah) iaitu memotong misai, memelihara janggut, bersugi, memasukkan air ke hidung, memotong kuku, membasuh sendi-sendi, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu ari-ari, bersuci dengan air (beristinja), berkata Zakaria: "Aku lupa yang ke-10 kecuali berkumur." (Hadis riwayat Muslim)

Memotong kuku adalah sunat bagi lelaki dan perempuan sama ada kuku tangan atau kaki. Adapun hikmat daripada pensyariatan memotong kuku adalah menghilangkan segala kotoran yang melekat atau berkumpul di celahnya. Kotoran itu jika tidak dibersihkan boleh menghalang air ketika bersuci. Selain itu, jika kuku dibiarkan panjang dan segala kotoran atau najis melekat padanya, nescaya ia menjejaskan kesihatan.Cara dan benda untuk memotong kuku,Sunat memotong kuku bermula daripada tangan kanan, kemudian tangan kiri, memotong kuku kaki kanan kemudian kaki kiri.

Menurut Imam an-Nawawi, sunat memotong kuku bermula jari tangan kanan keseluruhannya daripada jari telunjuk hingga ke jari kelingking dan diikuti ibu jari. Kemudian tangan kiri daripada jari kelingking hingga ibu jari.

Sementara, kuku kaki pula, bermula kaki kanan daripada jari kelingking hingga ibu jari. Kemudian kaki kiri daripada ibu jari hingga kelingking.

Harus seseorang memotong kuku menggunakan gunting, pisau atau benda khas seperti alat pemotong kuku supaya tidak memudaratkan kuku atau jari.

Selesai memotong kuku, segera membasuh tangan (tempat kuku yang dipotong) dengan air. Menurut kitab al-Fatawa al-Hindiyah dalam mazhab Hanafi bahawa makruh memotong kuku menggunakan gigi kerana boleh mewarisi penyakit kusta. Waktu memotong kuku,Islam juga mengambil kira waktu memotong kuku yang tidak tertakluk pada panjang kuku.

Kuku harus dipotong pada bila-bila masa. Bagaimanapun, jangan membiarkan kuku tidak dipotong melebihi 40 hari. Hal ini diriwayatkan daripada Anas bin Malik yang maksudnya: "Sudah ditentukan waktu kepada kami memotong misai, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu ari-ari agar kami tidak membiarkannya lebih daripada 40 malam." (Hadis riwayat Muslim)

Menurut Imam Al-Syafie dan ulama Al-Syafi'eyah, sunat memotong kuku sebelum mengerjakan solat Jumaat seperti disunatkan mandi, bersugi, berharuman, berpakaian kemas sebelum ke masjid.

Diriwayatkan Abu Sa'id al-Khudri dan Abu Hurairah, katanya, Rasulullah saw bersabda bermaksud: "Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat, bersugi, berwangian jika memilikinya dan memakai pakaian yang terbaik, kemudian keluar rumah hingga sampai ke masjid, dia tidak melangkahi (menerobos masuk) orang yang sudah bersaf, kemudian mengerjakan sembahyang apa saja (sembahyang sunat), dia diam ketika imam keluar (berkhutbah) dan tidak berkata-kata hingga selesai mengerjakan sembahyang, maka jadilah penebus dosa antara Jumaat itu dan Jumaat sebelumnya." (Hadis riwayat Ahmad)

Daripada Abu Hurairah, katanya bermaksud: "Nabi Muhammad memotong kuku dan menggunting misai pada hari Jumaat sebelum Baginda keluar untuk bersembahyang." (Hadis riwayat al-Bazzar dan ath-Thabrani)

Sementara, menurut Ibnu Hajar, sunat memotong kuku pada Khamis, pagi Jumaat atau Isnin.Menanam potongan kuku, Islam sangat prihatin terhadap memuliakan anak Adam, termasuk anggota badannya. Kuku yang potong, sunat ditanam dalam tanah sebagai tanda menghormatinya kerana ia anggota manusia. Hal ini disebut dalam kitab Fath al-Bari, bahawa Ibnu 'Umar menanam potongan kuku'. Memotong kuku ketika haid, nifas dan junub.Menurut kitab Al-Ihya, jika seseorang dalam keadaan junub atau berhadas besar, jangan memotong rambut, kuku atau mengeluarkan darah atau memotong sesuatu yang jelas daripada badannya sebelum dia mandi junub. Hal ini kerana segala potongan itu pada akhirat kelak akan kembali kepadanya dengan keadaan junub. Memanjangkan kuku,Tabiat memanjangkan kuku bertentangan dengan sunnah Nabi Muhammad yang menggalakkan supaya memotong kuku. Jika dibiarkan kuku panjang, nescaya banyak perkara yang membabitkan hukum seperti wuduk, mandi wajib dan sebagainya.

Selain itu, antara perkara sunat yang dilakukan bagi orang sakit atau hampir nazak adalah mengelokkan diri iaitu dengan memotong kuku, misai, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu ari, bersugi, mandi, berwangian dan memakai pakaian yang bersih.

Imam Al-Syafie tidak menyatakan dalam kitabnya sunat memotong kuku mayat, tetapi beliau menyatakan perselisihan pendapat antara gurunya dalam menggalak dan meninggalkan perbuatan memotong kuku mayat. Beliau memilih dan mentarjih pendapat untuk meninggalkan perbuatan memotong kuku mayat.

Pendapat yang betul adalah membiarkan kuku mayat kerana segala anggota mayat itu dimuliakan dan tidak ada hadis sahih yang menggalakkan memotong kuku mayat. Malah, makruh hukumnya jika berbuat demikian. Demikian juga menurut Imam Ibnu Hajar, pendapat yang azhar adalah makruh memotong kuku mayat.

Adapun orang yang meninggal ketika dalam ihram haji atau umrah, haram dipotong kuku mayat itu, seperti haram mewangikan tubuh badan dan memotong rambutnya. Ini diibaratkan keadaannya ketika masih hidup, dengan haram ke atasnya memotong kuku ketika ihram. Namun, jika kuku mayat itu menyukarkan tukang mandi untuk membersihkannya, tidak mengapa jika dipotong dan tidak juga dikenakan dam ke atas orang yang memotong kuku itu.

Monday, January 18, 2010

TIP KESELAMATAN KETIKA DI LUAR RUMAH



Dewasa kini, kita dipaparkan dengan pelbagai kejadian yang cukup menakutkan. Kes rogol, culik dan bunuh serta ragut. Fenomena ini menjadikan wanita sebagai mangsa. Sehingga ada diantara kita yang takut untuk keluar rumah. Ibu bapa lebih-lebih lagi, sanggup menghantar anak sampai ke muka pintu sekolah. Pulang nanti pasti sudah menanti di pagar sekolah. Di sini say kongsikan beberapa petua keselamatan ketika di luar rumah..Moga bermanfaat untuk anda dan diri saya sendiri..:-)
  • Elakkan daripada berjalan bersendirian di tempat sunyi
  • Membawa barang yang boleh digunakan untuk mempertahankan diri
  • Jangan mengikut orang yang tidak dikenali
  • Tidak memakai barang kemas yang keterlaluan
  • Berpakaian sopan
  • Sentiasa memaklumkan kepada ibu bapa di mana kita berada
  • Tidak membawa beg tangan yang mudah diragut
  • Melengkapkan diri dengan ilmu pertahanan diri
Sebagai seorang muslim, menjadi satu ibadah yang perlu diamalkan ketika hendak keluar rumah. Bacalah doa yang telah diajar oleh KEKASIH kita..


 
Maksudnya:
"Dengan nama Allah aku bertawakkal kepadaNya dan tiada daya serta upaya kecuali dengan keizinan Allah".
 

  
Maksudnya:
"Ya Allah, aku berlindung denganMu supaya tidak sesat atau disesatkan, menyeleweng atau diselewengkan, berbuat aniaya atau dianiayakan, bodoh atau diperbodohkan ke atasku".



Hari yang Penuh Kesyukuran


 Allah maha mendengar setiap rintihan

Alhamdulillah, syukur aku panjatkan kehadrat Allah. Dia yang menciptakan setiap duka dan nestapa ini. Bila luka, jawapannya sabar. Bila gembira, syukur di setiap genap nafas. Hanya tuhan yang tahu perasaan ku hari ini. Terima kasih ya Allah atas segala nikmat itu. Engkau datangkan musibah yang hampir-hampir menenggelamkan aku dalam kesedihan yang tiada penghujungnya. Aku leka hingga tidak melihat bahawa semua itu hanyalah ujian yang hanya sedikit. Inilah kelekaan yang aku kesali. Bila segala tugas telah aku tunaikan, terasa musibah itu satu nikmat yang tiada galang gantinya..Engkau hadirkan INSAN itu sebagai perantara untuk aku terus berjuang. Ya Allah, Engkau beri kekuatan itu. Moga INSAN itu engkau  berkati..Ameen

Ya..Allah ada jawapan untuk setiap dugaan dan ujian yang ditimpakan. Seperti aku dan anda semua. Cuma bezanya macam mana dan bagaimana kita menghadapai setiap ujian itu. Sahabatku, Tuhan sedang mengajar kita erti IKHLAS dan SABAR. Meskipun payah untuk mencapai tahap itu, kita sama-sama berusaha dan berdoa..Bila telah selesai, bertawakallah..InsyaAllah..semuanya akan baik

RINTIHAN KITA...

YA ALLAH, KENAPA AKU DIUJI?

"Adakah manusia mengira mereka akan dibiarkan saja berkata kami telah beriman sedangkan mereka tidak lagi diuj???? Sesungguhnya telah Kami uji orang-orang yang sebelum mereka supaya Allah mengetahui siapa yang di kalangan mereka golongan yang benar dan siapa yang berdusta"
( Al- Ankabut : 2-3 )

YA ALLAH, KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAMKAN????

"Difardhukan ke atas kamu semua berperang walaupun berperang itu sesuatu yang kamu benci itu membawa kebaikan bagi kamu dan boleh jadi sesuatu yang kamu sukai itu membawa keburukan bagi kamu. Dan Allah lebih mengetahui akan apa yang kamu tidak ketahui"
( Al- Baqarah : 216 )

YA ALLAH KENAPA UJIAN SEBERAT INI????

"Tidak Allah mentaklikkan seseorang itu melainkan apa yang mampu mereka lakukan. Bagi mereka kebajikan atas apa yang mereka lakukan. Wahai tuhan kami, janganlah Engkau siksa kami, jika kami lupa atau salah. Wahai tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan pekerjaan yang berat di atas bahu-bahu kami sepertimana Engkau pikulkan ke atas bahu-bahu orang sebelum kami. Wahai tuhan kami janganlah Engkau pikulkan di atas bahu kami ini akan apa yang tidak mampu kami mampu. Maafkalah kami dan ampunilah dosa kami dan kasihanilah kami. Engkaulah wali ( pemimpin ) kami maka bantulah kami melawan orang kafir"
( Al –Baqarah : 286 )

YA ALLAH TERKADANG AKU BERASA FRUST…

"Janganlah kamu berasa lemah dan jangan pula berdukacita sedang kamu orang-orang yang lebih tingi jika kamu beriman"
Al- Imran : 139 )

YA ALLAH BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA???

"Wahai orang-orang yang beriman bersabarlah kamu dan bersabarlah kamu dalam melawan musuh-musuh kamu dan jagalah ( di perbatasan ) dan takutlah kamu kepada ALLAH mudah-mudahan kamu berjaya"

YA ALLAH APA AKU DAPAT DARIPADA SEMUA UJIAN INI???

"Sesungguhnya Allah membeli diri dan harta orang-orang yang beriman dengan syurga. Mereka berperang di jalan Allah, lalu mereka membunuh dan terbunuh, sebagai janji yang benar bagi Alalh ( seperti yang termaktub ) di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Siapakah yang lebih menepati janji mereka saripada Allah? Sebab itu bergembiralah kamu atas penjualan yang kamu dagangkan itu. Demikian itulah kemenangan yang besar"
( At-Taubah : 111 )

YA ALLAH KEPADA SIAPA AKU BERHARAP??

"Jika mereka berpaling ( tidak mahu beriman ) maka hendaklah engkau katakan; cukuplah ALLAH bagiku, tiada tuhan melainkan Dia. Kepada Dialah aku bertawakkal  dan Dialah tuhan  ‘arasy yang besar"
( At- Taubah : 129 )

Sunday, January 17, 2010

Kehidupan Ini


MyCartopia.com Click here to get one

Rumahku Syurgaku (2)

Hehehehehehehehe...
Sebaik sahaja emak 'call' tadi, aku terus bergegas menyuruh adik2 bsiap untuk ke Pangkalan Madai. Sebelum tu, aku singgah sebentar di pekan membeli pampers anak buah kesayanganku, Moha Hafidz. Itu pun setelah diingatkan oleh Sakiah..Tapi hampa, saiz yang dicari kehabisan stok. Baru sahaja nak bertolak, kelihatan la pulak kaunter celcom untuk register 'plan student' dibuka. Aku menyuruh Sakiah membeli 1 plan (no lamanya aku dah bagi cinta Bintulu)..:-)

Hampir 30 minit menunggu dalam kereta (sambil layan sms), aku melihat sebuah kereta MYVI 'parking' betul2 di tepi keretaku..Aku biarkan...Pemandu dan penumpang tidak kelihatan langsung. Maklum la cermin gelap. Tapi macam tak sedap hati je..aku menoleh sekali lagi, Ya Allah!!!

"Kalau Allah nak temukan, pasti pertemuan itu terjadi" Bisik dalam hatiku..:-)


Akhirnya, Allah makbulkan doaku dengan cepat..:-)

Apa lagi, sebaik sahaja pemandu dan penumpang keluar dari kereta menuju ke Milimewa (sebuah pasaraya), aku buat-buat tidak tahu (mereka dah nampak aku pun). Kebetulan aku yang gemar membawa kamera ke mana sahaja, pantas mengambil gambar kereta Myvi tu..Klik kiri, klik kanan..tak puas dengan itu, aku menyuruh Sakiah ambil dari pandangan hadapan..Ntah macam mana kenakalan tiba2 datang time2 mcm ni. Kalau bukan disebabkan aku tidak memakai stoking, pasti aku yang keluar kereta dan tangkap gambar kereta tu

"Bintuluku..Allah itu maha mengetahui"..syukur Allah temukan juga


Lepas ni nak jumpa empunya keta pulak..ameen

Gara-gara ambil gambar banyak sangat, bateri kamera 'weak' (lupa nak cas pagi tadi)..Sampai rumah di Pangkalan Madai, aku tidak berpeluang mengambil gambar rumah yang sudah pun dalam fasa memasang dinding dalam..Bestnya bila dapat lihat bilikku sudah hampir-hampir siap..InsyaAllah, aku akan 'upload' kn gambar baru tu..tunggu dan tunggu ya


Kebaikan itu..

"Kebaikan itu semuanya terhimpun dalam empat perkara: Percakapan, diam, pandangan, gerak. Tiap2 percakapan yang tidak disertai dengan mengingati Allah adalah sia-sia, tiap-tiap diam yang tidak disertai dengan memikirkan kebesaran Allah adalah leka, tiap-tiap pandangan yang tidak disertai dengan pengambilan iktibar adalah lalai, tiap-tiap gerak yang tidak disertai penghambaan adalah kosong. Semoga Allah merahmati hamba yang telah menjadikan percakapannya sebagai zikir, diamnya sebagai tafakur, pandangannya sebagai iktibar dan geraknya sebagai perhambaan, dan daripada lisan & tangannya, manusia mendapat kesejahteraan." 
Kata2 hikmah Saidina Ali Karramallahu Wajhah..