BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

SALAM UKHWAH

:: TEMAN SEPANJANG JALAN ::

Sunday, January 10, 2010

KHASIAT BUAH TEMBIKAI SUSU

Seperti biasa,setiap kali hujung minggu aku akan ke pasar yang dibuka setiap hari Ahad.Pasar yang dikenali sebagai 'pasar minggu' menjadi tumpuan seluruh penduduk di Daerah Kunak.Rutinku, membeli barang-barang dapur dan bahan basah.Biasanya aku pergi berdua,ditemani oleh adik bongsuku yang baru menginjak kaki ke tingkatan dua.Tapi pagi ini aku berseorangan..Meskipun terlalu banyak barangan yang dijual,paling menarik perhatianku ialah gerai buah-buahan.Sepanjang 3 tahun menjadi 'pengunjung' tetap pasar ini, gerai inilah yang paling aku gemari.Bermacam jenis buah yang dapat dipilih dan dirasa..dari yang paling kecil hingga yang paling besar.Minggu lepas, aku berkesempatan membeli 2 biji tembikai susu. Oleh kerana rasanya agak manis, pagi ini aku membeli buah yang sama tapi kali ini bukan 2 biji tapi 3 biji...:-)





Oleh itu, aku ingin berkongsi rasa kelebihan dan khasiat buah yang juga dikenali sebagai buah melon atau honeydew ini kepada kita semua.
Kandungan : 


- melon mengandung vitamin C dan provitamin A.
- melon mengandung zat anti kanker dan anti oksidan.
- melon mempunyai kegunaan / fungsi kesehatan lain seperti :
a. mencegah darah menggumpal.
b. membersihkan kulit.
c. menlancarkan saluran pencernaan.
d. menurunkan kadar kolestrerol.







0 ulasan: