BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

SALAM UKHWAH

:: TEMAN SEPANJANG JALAN ::

Friday, September 16, 2011

Open House With 'the geng'

Segala pujian hanya milik Allah, Tuhan yang menjadikan, memiliki dan mentadbir sekalian alam. Tiada daya dan upaya kita melainkan pertolongan-NYA jua. Selawat dan salam atas Nabi Muhammad s.a.w, seluruh ahli keluarga, para sahabat dan orang yang mengikut jejak langkah Baginda sehingga Hari 'kesudahan'..Moga kita berlindung di bawah naungan 'syafaat' Baginda kelak..Amin

 Beraya rumah Sheila Halim (Tudung kelabu baju hitam)

Alhamdulillah..setelah sekian lama, akhirnya semalam Bonda bagi 'keizinan' aku dan adinda keluar malam untuk berkunjung ke rumah terbuka sahabat sekerja. Malam kelmarin, open house kat Rumah Bonda..Hidangkan tetamu dengan Mi rebus dan air buah..Special air buah sebab tambah dengan buah 'rabbisek' yang ayahanda tanam sendiri di kebun...Puas mereka makan. Namun, Malam isnin lepas tidak dapat 'join' the geng beraya rumah Hasma dan Siti Haisah sebab dah plan nak makan bersama family..

Di sini ingin berkongsi sedikit adab menyambut tetamu.Moga2 bermanfaat buat kita semua..Info ini dikutip dari artikel majalah solusi isu 35 (m/s 82)
  1. Niat yang betul (mengharapkan pahala semata-mata bagi kedua-dua belah pihak)
  2. Memuliakan tetamu (Saling hormat-menghormati)
  3. Menempatkan tetamu di tempat yang sesuai (Yang menyenangkan tetamu dan selesa ikut kemampuan)
  4. Menyegerakan hak tetamu (minuman dan makanan)
  5. Tidak berlebihan dalam menjamu tetamu (Ikut kemampuan tuan rumah. Yang diundang terima dengan penuh 'syukur')
  6. Layanan terbaik kepada tetamu (Layanan tanda penghormatan dan dihargai)
  7. Menghantar ke muka pintu (Tanda memuliakan mereka. Bertemu dan berpisah hanya kerana Allah. Moga pertemuan sebelum dan selepasnya dalam rahmat dan keberkatan-NYA)
p/s Cinta di Makkah - Isu suami atau isteri yang berubah hati meskipun telah 'berjanji' taat setia sebelum perkahwinan..Duhai sahabatku..tiada janji yang kekal abadi kecuali janji-NYA yang pasti..Hidup ini adalah tangisan, hidup ini untuk menangis atau ditangisi..sebab ujian itu merupakan kehidupan kita..Bahagia dipenuhi dengan tangisan, derita lagilah dihiasi dengan tangisan..Jangan disalahkan takdir sebab Allah ingin berikan yang terbaik..Memang payah menongkah sesuatu yang diluar 'fikiran' ini sebab ketentuan-NYA tertulis demikian..Pohonlah moga Allah berikan kekuatan saat laluinya..Belajar bukan hanya pada buku tetapi juga melalui perjalanan 'pengalaman' diri sendiri dan manusia lain..Kita mentadabbur 'kehidupan' melalui 'sejarah' sebab sejarah tetap dalam kenangan tapi kenangan itu jika tidak diambil 'pengajaran' akan terus berulang..Sejarah mungkin berulang..Cuma jalan cerita yang berbeza..Duhai diriku, bersiap sedialah untuk menghadapi segalanya..Kupohon Allah beri kekuatan dalam apa jua 'kemungkinan' mendatang...Amin ya rabb

0 ulasan: