BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

SALAM UKHWAH

:: TEMAN SEPANJANG JALAN ::

Monday, July 12, 2010

Mujur Dosa itu Tidak Berbau


 Langkah terhenti..

Niat untuk ke pejabat dimatikan. Terkedu seketika tatkala terpandang cebisan majalah yang telah 'dikoyak' tertampal di meja salah seorang rakan sekerja. Ada 3 kesemuanya. Namun tajuk di atas yang menjadi santapan mataku..

Bayangkan andai dosa yang kita lakukan itu 'dibayar' dengan 'bau'. Dari sekecil-kecil dosa hingga yang sebesar-besar dosa. Dosa ini lain baunya, dosa itu pun lain baunya..Semakin besar dosa itu, maka semakin bau diri kita. Adakah sesiapa yang ingin mendekati diri kita? Sudah pasti semua 'menjauh'. Pasti juga tiada manusia yang melakukan 'kejahatan'. Sebesar zarah pun tidak ingin 'disentuh' dosa itu..Itu kalau dosa..

Kalau amal kebaikan pula dibayar dengan wangian yang cukup menusuk kalbu. Sudah pasti semua akan 'mendekat'. Manusia pasti akan berlumba-lumba mengejar amal kebaikan..Ya, untuk 'melekatkan' wangian pada diri..Aromanya usah pasti menusuk ke hidung, menyemarakkan panorama dunia. Menjadi terapi kepada orang lain agar berusaha 'memiliki' wangian itu..Siapa yang tidak suka wangian? Semua pasti suka kerana wangian itu lambang kebersihan..Islam itu bersih, sempurna serba serbi..

Tapi Allah tidak 'bayar' sedemikian itu. Tanda Allah cukup sayang kepada hambanya. Diberi kita akal supaya dapat berfikir tiap kejadian ciptaan-NYA. Akal yang satu ini untuk menilai kekhilafan diri. Sebab Allah sudah siapkan 'syurga' dan 'neraka' di sana. Setiap amal kebaikan dibayar dengan 'syurga' dan sebaliknya. Kalau di dunia fatamorgana ini, acapkali pengadilan yang 'tidak adil' berlaku. Yang salah bisa jadi benar, yang benar bisa jadi salah. Penindasan juga pasti terjadi..Kasihan kepada yang teraniaya padahal yang 'berdosa' itu terlepas dari 'tangan' dosanya..hingga lupa bahawa pengadilan 'sana' pasti tiba. Tiada lagi dolak dalik. Benar dan salah akan dipertanggngjawabkan. Manusia tidak mampu lagi membela diri. Hanya anggota yang kita usung saban hari 'berbicara' saat itu..Aduhhh, tiada siapa dapat membantu..Di dunia kita masih mampu 'menyembunyikan' doa daripada pengetahuan manusia lain, namun MUSTAHIL menipu ALLAH dan DIRI SENDIRI!!

P/S Bulan Julai bz dengan tugasan. Usaha untuk menyiapkan apa yang patut sebelum menghilangkan diri dari tugas 'rutin' sebelum 16 hingga 19 Julai dan 23 hingga 26 Julai..'Lari' sebentar untuk merehatkan minda yang kusut barangkali. Moga rahmat Allah selalu bersama kita semua..Ameen ya rabb

0 ulasan: