BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

SALAM UKHWAH

:: TEMAN SEPANJANG JALAN ::

Thursday, April 22, 2010

Terbentang...di hamparan 'biru'-MU

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..

Segala puji hanya layak untuk-NYA..

***********
"Hari ini macam mau 'makan' jak semua pelajar" rungut Kak Ros

"Iya bah, sudah la hari kelas 'full'..Pi kantin tidak sempat. Lapar sangat, tu yang aku pun rasa nak mkn budak-budak tu" Sambung kak Siti.

Aku yang tengah kusyuk 'driving' mendengar keluhan mereka, hanya mampu tersenyum. Membiarkan pemanduanku cermat..Keluhan mereka, sama seperti keluhanku..bicara hati yang sama, cuma tidak terluah. Aku tidak berdaya, sebetulnya aku juga kelaparan. Badan pun dah terketar, kepala dah pening. Perutku tidak 'berisi' sejak tengah hari tadi. Seusai solat Zohor, aku bergegas ke kelas...kelas full selepas rehat hingga pulang 5.45..keletihan (tenaga habis utk 'membebel' saban hari)

Di surau tadi, rasa nak 'lempang' jak student tu. Ntah dari mana datangnya, tiba-tiba keluar dari surau dengan memakai kasut. DALAM SURAU!!!

Abis aku 'cuci' telinganya tadi..nasib baik ada perkataan MAAF darinya, janji tidak akan buat lagi..Aku hanya minta dia 'hormat' rumah Pencinta Agung ini..dia tunduk, moga ini kesalahan terakhirnya di sini..aku berharap!

Doaku...

************

Agak lewat sedkit tiba di laman bonda..tidak seperti 'rutin' kebiasaanku

Menghantar Kak Bed, Kak Siti dan Kak Ros ke laman masing-masing (kereta sewa mereka masuk bengkel)

...Cuci mata di kampung mereka, sempat 'mengintai' laman rumah Bintulu..hahahahahaahaha (nakal)

Ketika keluar kaki lima rumah (angkat kain di ampaian, ntah tergerak hati utk buat demikian. Biasanya aku membiarkan kain itu 'berselimutkan' bayu pagi..tggu esok hari menjengah baru kain tu 'terambil'). Sesaat itu, aku terpaku lagi..

Subahanallah

Subahanallah

Subahanallah

Segala puji hanya untuk-Mu ya Allah

Kalimah Allah dan nabi junjungan mulia terpamer di depan mataku..betul-betul depan mataku. Terbentang luas..seperti di hamparan 'biru'

Cantik, indah..cukup sempurna (sebelum di 'snap')

Terpaku lagi, apa yang harus aku buat? Ya..kamera?handpohe?aduhhhhhhhhhh

Aku berlari, mencari kamera yang baru semalam aku gunakan..cepat!!!!!! Adik bongsuku yang mendengar jeritanku bergegas ke kaki lima. Geram sangat, 'setting' kamera pun dah tak betul..hehehehehe

Alhamdulillah, hanya sempat 'snap' sedikit sahaja. Itu pun nasib baik belum bertukar ditiup bayu petang. Sekelip mata 'tulisan' itu berlalu, di tiup angin..Itu yang aku fahamkan adikku apabila dia yang lebih 'excited' (sempat bergaduh). Dia nak sangat panjat pagar kaki lima tapi aku tidak benarkan(pemandangan lebih jelas di tempat tinggi...Bahaya kataku, maghrib. Dia akur

Tapi kami hampa, kalimah Muhammad tidak sempat kami 'snap'...kecewa!!








p/s Mencari kebesaran-NYA dalam diri sendiri..Penciptaan Agung bukan di HADAPAN MATA tetapi ada di DALAM DIRI..Mari renungkan!!!

0 ulasan: