BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

SALAM UKHWAH

:: TEMAN SEPANJANG JALAN ::

Monday, January 18, 2010

Hari yang Penuh Kesyukuran


 Allah maha mendengar setiap rintihan

Alhamdulillah, syukur aku panjatkan kehadrat Allah. Dia yang menciptakan setiap duka dan nestapa ini. Bila luka, jawapannya sabar. Bila gembira, syukur di setiap genap nafas. Hanya tuhan yang tahu perasaan ku hari ini. Terima kasih ya Allah atas segala nikmat itu. Engkau datangkan musibah yang hampir-hampir menenggelamkan aku dalam kesedihan yang tiada penghujungnya. Aku leka hingga tidak melihat bahawa semua itu hanyalah ujian yang hanya sedikit. Inilah kelekaan yang aku kesali. Bila segala tugas telah aku tunaikan, terasa musibah itu satu nikmat yang tiada galang gantinya..Engkau hadirkan INSAN itu sebagai perantara untuk aku terus berjuang. Ya Allah, Engkau beri kekuatan itu. Moga INSAN itu engkau  berkati..Ameen

Ya..Allah ada jawapan untuk setiap dugaan dan ujian yang ditimpakan. Seperti aku dan anda semua. Cuma bezanya macam mana dan bagaimana kita menghadapai setiap ujian itu. Sahabatku, Tuhan sedang mengajar kita erti IKHLAS dan SABAR. Meskipun payah untuk mencapai tahap itu, kita sama-sama berusaha dan berdoa..Bila telah selesai, bertawakallah..InsyaAllah..semuanya akan baik

RINTIHAN KITA...

YA ALLAH, KENAPA AKU DIUJI?

"Adakah manusia mengira mereka akan dibiarkan saja berkata kami telah beriman sedangkan mereka tidak lagi diuj???? Sesungguhnya telah Kami uji orang-orang yang sebelum mereka supaya Allah mengetahui siapa yang di kalangan mereka golongan yang benar dan siapa yang berdusta"
( Al- Ankabut : 2-3 )

YA ALLAH, KENAPA AKU TAK DAPAT APA YANG AKU IDAMKAN????

"Difardhukan ke atas kamu semua berperang walaupun berperang itu sesuatu yang kamu benci itu membawa kebaikan bagi kamu dan boleh jadi sesuatu yang kamu sukai itu membawa keburukan bagi kamu. Dan Allah lebih mengetahui akan apa yang kamu tidak ketahui"
( Al- Baqarah : 216 )

YA ALLAH KENAPA UJIAN SEBERAT INI????

"Tidak Allah mentaklikkan seseorang itu melainkan apa yang mampu mereka lakukan. Bagi mereka kebajikan atas apa yang mereka lakukan. Wahai tuhan kami, janganlah Engkau siksa kami, jika kami lupa atau salah. Wahai tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan pekerjaan yang berat di atas bahu-bahu kami sepertimana Engkau pikulkan ke atas bahu-bahu orang sebelum kami. Wahai tuhan kami janganlah Engkau pikulkan di atas bahu kami ini akan apa yang tidak mampu kami mampu. Maafkalah kami dan ampunilah dosa kami dan kasihanilah kami. Engkaulah wali ( pemimpin ) kami maka bantulah kami melawan orang kafir"
( Al –Baqarah : 286 )

YA ALLAH TERKADANG AKU BERASA FRUST…

"Janganlah kamu berasa lemah dan jangan pula berdukacita sedang kamu orang-orang yang lebih tingi jika kamu beriman"
Al- Imran : 139 )

YA ALLAH BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA???

"Wahai orang-orang yang beriman bersabarlah kamu dan bersabarlah kamu dalam melawan musuh-musuh kamu dan jagalah ( di perbatasan ) dan takutlah kamu kepada ALLAH mudah-mudahan kamu berjaya"

YA ALLAH APA AKU DAPAT DARIPADA SEMUA UJIAN INI???

"Sesungguhnya Allah membeli diri dan harta orang-orang yang beriman dengan syurga. Mereka berperang di jalan Allah, lalu mereka membunuh dan terbunuh, sebagai janji yang benar bagi Alalh ( seperti yang termaktub ) di dalam Taurat, Injil dan Al-Quran. Siapakah yang lebih menepati janji mereka saripada Allah? Sebab itu bergembiralah kamu atas penjualan yang kamu dagangkan itu. Demikian itulah kemenangan yang besar"
( At-Taubah : 111 )

YA ALLAH KEPADA SIAPA AKU BERHARAP??

"Jika mereka berpaling ( tidak mahu beriman ) maka hendaklah engkau katakan; cukuplah ALLAH bagiku, tiada tuhan melainkan Dia. Kepada Dialah aku bertawakkal  dan Dialah tuhan  ‘arasy yang besar"
( At- Taubah : 129 )

0 ulasan: