BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

SALAM UKHWAH

:: TEMAN SEPANJANG JALAN ::

Monday, January 25, 2010

Hargai Selagi Ada..

Sekadar renungan bersama...


Kita kadang-kadang keliru antara dua pilihan. Acapkali membuatkan kita terfikir dan terus berfikir. Sampai satu tahap, kita akan berhenti untuk memikirkannya..Antara dua pilihan? Kalau pilihan itu kedua-duanya baik, memamg payah dan sukar untuk membuat nilaian..Kan bagus senadainya antara dua pilihan itu satu yang baik dan satu lagi sebaliknya. Saya yakin, dan anda pun pasti akan memilih yang baik. Sebabnya mudah, lumrah manusia inginkan segalanya baik, cantik, dan menawan..kesempurnaan. Hakikatnya bukan begitu dan jarang ditemui manusia yang dambakan 'kejelekan'..Tidak ada manusia yang ingin berbuat jahat meskipun 'terlanjur' berbuat demikian. Itulah sifat manusia yang selalu leka..lena dalam keseronokan dunia yang sementara..Antara syurga dan neraka, kita memilih yang abadi tapi sikap dan tingkah itu menuju yang 'sementara'..aduhhhhhh susahnya membuat pilihan kalau hati mati

"Jika kamu telah memilih sepinggan nasi yang kamu pasti baik untuk dirimu, menyenyangkan, berkhasiat..mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..terlalu ingin mengejar kelazatan.? Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya..pasti kamu menyesal..Begitu juga jika kamu bertemu dengan seorang insan. Yang kamu pasti membawa kebaikan kepada dirimu, menyayangimu, mengasihimu..Mengapa kamu berlengah cuba membangdingkannya dengan yang lain. Telalu mengejar kesempurnaan? Kelak, kamu kehilangannya dan kamu akan menyesal apabila dia belalu pergi..Iya, pergi tak kembali"

p/s Kita akan memperoleh yang terbaik daripada orang lain jika jita memberi yang terbaik kepada diri sendiri...Saling memberi dan menerima..:-)

0 ulasan: